نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک

نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک

با نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک آشنا شوید

با توجه‌ به فصل و یا زمان‌ بر بودن پروسه سود دهی در صنعت کشاورزی، کشاورزان سعی دارند در زمان مناسب کاشت، داشت و برداشت محصول خود، راندمان تولید خود را به حداکثر ممکن برسانند. به همین دلیل استفاده از نایلون، در بعضی از مراحل انجام کارشان بسیار مرسوم و متداول شده است. انواع نایلون مخصوص تولید شده برای کشاورزان، به آن­ها کمک می‌کند که هزینه خود را کم کرده و یا درآمد خود را افزایش دهند. در مواردی هم کشاورزان به کمک انواع نایلون مخصوص کشاورزی، مثل نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک مزرعه، جلوی هدر رفت محصول موجود را می ­گیرند.

انواع نایلون مخصوص کشاورزی، مورد استفاده باغداران نیز است و برای استفاده در مزارع هم بسیار پرکاربرد هستند.

انواع نایلون‌ های مناسب برای کشاورزی

لزوم هماهنگ شدن با تکنولوژی روز کشاورزی در همه جای دنیا، باعث طراحی و تولید روزافزون انواع جدید نایلون مناسب برای کشاورزان و باغداران شده است. دو گروه عمده و پرمصرف نایلون در کشاورزی از نظر کارایی عبارت‌اند از:

1. انواع مختلفی از نایلون مناسب کشاورزی وجود دارد که در بسته‌بندی محصول یا نهاده و همچنین در ساخت و تجهیز مکان، محیط و یا سازه مناسب کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

انواع محصولات کشاورزی برای سالم رسیدن به دست مصرف‌کننده باید توسط نایلون مخصوص بسته‌بندی شوند. همچنین نوع دیگری از نایلون، نایلون گلخانه ای است که در پوشش دیواره گلخانه و یا سقف آن می‌توان مشاهده نمود. از این نوع نایلون در ساختن پوشش برای سقف محل پرورش قارچ نیز استفاده می‌شود. همچنین کشاورزان گاهی برای پوشش استخر های آب خود نیز از این نوع نایلون استفاده می‌کنند. این نایلون مقاومت خوبی در برابر نور، آب و پاره شدن دارد و معمولاً عمر و ماندگاری آن نیز مطلوب و مناسب است. این نوع نایلون در سایز های بسیار بزرگ و عریض ساخته می‌شوند.

2. بعضی از انواع نایلون نیز به‌صورت مستقیم در تولید محصول، موردنیاز کشاورزان هستند.

نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک موجود در بازار، تنها یکی از انواع نایلون کشاورزی هستند. عرض این نایلون ­ها زیاد است و برای حفاظت از خاک و هر آنچه که داخل خاک است استفاده می‌شود. یک کاربرد بسیار عالی این نوع نایلون را به‌ نوعی می‌توان حفاظت از محیط‌ زیست دانست. چون مهم‌ترین دارایی یک کشاورز در‌ واقع همان خاک مرغوب و سالم است. در نگاه اول می‌توان دریافت که این نوع نایلون از ورود هر نوع ماده خارجی به داخل زمین به‌ خوبی جلوگیری می‌کند. به‌ این‌ ترتیب مواد اضافی و مضر باعث کاهش کیفیت خاک نخواهند شد و بالتبع با این روش، کیفیت محصول هم تا حدودی محافظت شده است.

نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک

وقتی تابش نور خورشید برای محصول و برای خاک نامناسب تشخیص داده شود، استفاده از آن، می‌تواند میزان نوری که به گیاه می‌رسد را به‌ خوبی کنترل کند. بدین ترتیب انواع آفات و گیاهان هرز و مضر برای محصول کشاورز نیز، امکان رشد نخواهند داشت که این به نفع محصول است. ضمناً گروهی از ویروس‌ها، میکروب‌ها و بیماری‌ها هم در صورت نرسیدن آفتاب به زمین امکان بقا و رشد و تکثیر نخواهند داشت. این روش برای عقیم شدن بخش بزرگی از فاکتور های مضر خاک، روش بسیار مناسبی بوده است.

در مواردی با این روش یعنی با استفاده از نایلون‌های ضدعفونی‌کننده خاک در مزارع، مواد مفیدی که کشاورز برای پرورش و تقویت رشد محصول خود به خاک اضافه نموده است، به‌صورت کامل به مصرف گیاه می‌رسد و اتلاف محسوسی در این زمینه نیز وجود نخواهد داشت. در مناطقی هم ممکن است بذر یا جوانه گیاه در معرض حمله پرندگان یا حشراتی قرار داشته باشد که با ایجاد یک‌ لایه محافظ از نایلون‌های ضدعفونی‌کننده خاک بر روی زمین، این امکان نیز از آن­ها گرفته می‌شود. با ایجاد این پوشش بعضی از انواع سم یا علف‌کش مضر برای خاک، راهی برای ورود به داخل زمین و بافت خاک را نخواهند داشت.

این روش از نظر کشاورزان یک روش بهینه اقتصادی و بسیار مقرون‌ به‌ صرفه برای نگهداری خاک در شرایط ضد عفونی شده به‌حساب می‌آید. علت این است که وجود این پوشش هم مانع ورود عوامل مضر به داخل خاک می‌شود و هم مواد مورد نیاز خاک به‌ واسطه تبخیر یا تابش نور خورشید از دست نرفته و در درون خاک محبوس می‌شود. وقوع این دو رویداد به‌صورت هم‌ زمان و فقط با استفاده از ایجاد یک‌لایه محافظ از نایلون‌های ضدعفونی‌کننده خاک کشاورزی، علت اصلی کاهش هزینه و افزایش بازدهی محصول است.

نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک

مشخصات نایلون‌ های ضد عفونی‌ کننده خاک

مزارع و محیط‌ هایی که در آ­ن­ها از این نایلون‌ ها استفاده می‌شود، دارای شرایط خاصی هستند که این شرایط همگی در هنگام تولید انواع نایلون مخصوص خاک و زمین کشاورزی در نظر گرفته می‌شوند. برای ایجاد کارایی در این نایلون‌ها، دو فاکتور اندازه و ضخامت آنها، فاکتور های بسیار مهمی هستند. برای اینکه نایلون‌های ضدعفونی‌کننده خاک به‌خوبی بتوانند در برابر شرایط و عوامل ایجاد فرسایش مقاوم باشند، ضخامت آن­ها را باید طوری در نظر گرفت که دوامشان معقول بوده و به‌هیچ‌ وجه کم نباشد. خوشبختانه در تولید این نایلون‌ ها امکان تغییر و افزایش ضخامت تا بیش از 40 میکرون نیز وجود دارد.

از نظر سایز و ابعاد نیز برای کارا بودن انواع نایلون مورد نیاز در مزارع کشاورزی، نمی‌توانیم توقعی از سایز یا ابعاد کوچک نایلون داشته باشیم. وسعت زمین‌ های کشاورزی به‌ اندازه‌ ای است که باید عرض نایلون‌های ضدعفونی‌کننده خاک برای کشاورزی، طوری باشد که پهن کردن آن­ها روی زمین ساده بوده و همچنین در مدت‌ زمان کمی انجام گیرد. برای سهولت کار کشاورزان، عرض این نوع از نایلون تولیدی در سایز بیش از 15 متر هم امکان‌پذیر است. حتی کشاورزان با توجه‌ به شرایط محیطی خود امکان این را دارند که درخواست تولید نایلون‌ های چندلایه را در متراژ، عرض و ضخامت دلخواه و مناسب، داشته باشند.

کلام پایانی

بازدهی بسیار خوبی که از ضد عفونی‌ کردن خاک کشاورزی عاید کشاورزان شده، مصرف نایلون‌های ضدعفونی‌کننده خاک را هم بسیار افزایش داده است. این نایلون‌ها علاوه بر حفظ مواد لازم در درون خاک، مانع از ورود هر عامل آسیب‌زننده به درون خاک می‌شوند. از طرفی محصول بیش­تر و بهتری عاید کشاورز می‌شود و از طرفی هم هزینه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *