آیا چاپ روی استرچ صنعتی امکان پذیر است

آیا چاپ روی استرچ صنعتی امکان پذیر است ؟

آیا چاپ روی استرچ صنعتی امکان پذیر است ؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که شرکت‌ ها و مراکز تولیدی به شدت با آن مواجه می‌گردند، انتخاب محصولی برای بسته بندی کالاها می‌باشد. یکی از نایلون‌ هایی که به راحتی تمام نیاز های شرکت‌ ها را تامین می‌نماید، سلفون استرچ صنعتی می‌باشد. این نایلون‌ها به دلیل جنس، ضخامت و تنوع طرح و رنگ پیشرفت بسیار زیادی در صنایع بسته بندی کرده اند. مهم‌ترین مرحله بعد از تولید یک محصول، بسته بندی آن می‌باشد. اما یکی از موضوعاتی که بسیار مورد اهمیت می‌باشد، چاپ روی این استرچ‌ها است. در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد این سوال که آیا چاپ روی استرچ صنعتی امکان پذیر است ، سخن بگوییم.

تعریف استرچ صنعتی

به نوعی از نایلون سلفون که در بسته بندی‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند، استرچ صنعتی می‌گویند. استرچ‌ های صنعتی از جنس نایلون یا پلاستیک هستند. مواد اولیه‌ای که در ساخت این نایلون‌ها به کار می‌رود، از مواد پتروشیمی می‌باشد. در صنایع غذایی، ساختمانی و بهداشتی از این استرچ‌های نایلونی به کار می‌برند. البته ماده اصلی سازنده‌ی این نایلون، از پلی اتیلن با چگالی بسیار کم و ناچیز می‌باشد. این پلی اتیلن‌ها به وسیله پلیمر سازی اتیلن تهیه می‌گردد. آلفا الفین‌ های به کار رفته شده، باعث مقاومت فیلم‌ های استرچ می‌گردد. همه این ویژگی‌ و خصوصیات موجب گردیده که استرچ‌ها در برابر سوراخ شدگی و شکست بسیار محکم باشند.

استرچ‌ های صنعتی چه کاربردی دارند؟

استرچ‌ های صنعتی یکی از رایج‌ ترین محصولات بسته بندی می‌باشند. اصولاً استرچ‌ها در حجم‌ های بسیار بالا و به صورت رولی در بسته‌بندی‌ های محصولات استفاده می‌شوند. اصولا تولیدکنندگانی که قصد دارند محصولات با کیفیت با هزینه کمتری را تولید کنند، می‌توانند از نایلون سلفون‌ های استرچ صنعتی به کار ببرند. مزایای این نایلون‌ها، بازدهی بسیار بالای آن‌ها و قیمت پایین است. از جمله صنایعی که از این نایلون سلفون‌ ها استفاده می‌کنند، عبارتند از: صنایع لوازم خانگی، مبلمان، رنگ سازی، خودرو سازی و اسباب بازی و غیره می‌باشد.

چاپ روی استرچ صنعتی

اصولاً سوال بسیاری از تولیدکنندگان محصولات این است که آیا چاپ روی سلفون استرچ‌ های صنعتی امکان پذیر می‌باشد؟ در جواب باید بگوییم بله این نوع نایلون‌ها هم قابل چاپ هستند. به چاپ‌ هایی که بر روی نایلون و سلفون‌ها به کار برده می‌شود، چاپ هلیوم می‌گویند. اصولا چاپ روی استرچ‌ های صنعتی با هدف تبلیغات و مارکتینگ انجام می‌گردد. این کارخانه‌ها با هدف معرفی محصولات خود از چاپ استفاده می‌کنند. چاپ بر روی این سلفون‌ها، اگرچه امکان پذیر است اما کمی هزینه دارد. این هزینه بسیار اندک می‌باشد.

انواع چاپ بر روی استرچ‌ های صنعتی

چاپ بر روی نایلون‌ های صنعتی به روش و طرح‌ های متفاوتی انجام می‌گردد. این روش‌ها عبارتند از:

1- چاپ هلیو

یکی از تخصصی ترین چاپ‌ های انجام شده بر روی نایلون‌ های سلفون استرچ، چاپ هلیو می‌باشد. در این روش چاپ، اصولا با استفاده از سیلندر طرح‌ها و چاپ‌ های مورد نظر روی نایلون‌ها حک می‌گردند. این دستگاه چاپ از هشت سیلندر تشکیل شده است، که با ایجاد کردن طرح و متن و بر روی کلیشه‌ها چاپ انجام می‌شود.

2- چاپ سیلک

روش دیگر چاپ بر روی نایلون و سایر سطوح، چاپ سیلک می‌باشد. این نوع چاپ به وسیله یک توری انجام می‌گردد. این توری که درون آن مرکب وجود دارد، بر روی نایلون‌ها گذاشته می‌شود. در مرحله چاپ توسط سیلک یک جسم کاردک دار یا غلطک دار با فشار خارجی جوهر را از توری گذرانده و بر روی نایلون‌ها می‌رساند. به وسیله این چاپ به راحتی بر روی استرچ صنعتی می‌توان طرح‌ ها را به راحتی چاپ کرد.

3- چاپ افست

این نوع چاپ توسط یک دستگاه اتوماتیک بسیار بزرگ صورت می‌گیرد. چاپ‌ های افست از چاپ‌ های رنگی بسیار ایده آل هستند، که با 9 طیف رنگی به راحتی بر روی نایلون‌ها چاپ می‌گردند. این روش  از نظر هزینه بالاتر از دیگر روش‌ های چاپ است‌. بیشتر از این نوع چاپ، بر روی کاغذ یا سایر سطوح استفاده می‌شود. اما بر روی سلفون‌ های استرچ صنعتی و نایلون‌ها هم کاربرد فراوانی دارند.

4- چاپ لترپرس

یکی دیگر از حرفه‌ای‌ترین نوع چاپ بر روی نایلون‌ها، چاپ چاپ لترپرس می‌باشد. از این نوع چاپ، برای طلاکوبی و چاپ‌های برجسته استفاده می‌شود. البته این مدل چاپ، برای نایلون‌های بسته بندی همانند استرچ‌ های صنعتی هم بسیار مورد کاربرد است.

آیا چاپ روی استرچ صنعتی امکان پذیر است

مزایای خاص و منحصر به فرد چاپ هلیو

هر کدام از چاپ‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای خاصی هستند، که این چاپ رضایت بسیاری از تولیدکنندگان را در امر بسته‌ بندی به خود جلب کرده است. این مزایا عبارتند از:

  • بالا بودن کیفیت چاپ
  • بالا بودن دقت چاپ
  • بالا بودن سرعت چاپ
  • ناچیز بودن خطای احتمالی چاپ
  • صرفه جویی اقتصادی بالا در تیراژ های زیاد

توانایی چاپ بر روی همه سطوح حتی سطح‌ هایی با کیفیت بسیار پایین

سخن نهایی

هرگاه قصد داشته باشید که چاپ روی نایلون انجام دهید، باید در وهله اول جنس و کیفیت سلفون‌ها را بسنجید و سپس اقدام به چاپ نمایید. امیدواریم که این مطالب کمک شایانی به شما در امر چاپ کرده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *