نایلون های با عرض بلند در صنعت

اهمیت استفاده از نایلون های با عرض بلند در صنعت

اهمیت استفاده از نایلون های با عرض بلند در صنعت

تصور دنیایی که در آن از انواع محصولات پلاستیکی استفاده نشود غیرممکن است. چرا که انواع مصنوعات پلاستیکی در تمام جوانب زندگی ما مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بدون آن­ها خیلی از امکانات حال حاضر برای ما وجود نخواهند داشت. جایگاه ویژه انواع نایلون و محصولات نایلونی در همه صنایع قابل‌ مشاهده است و نایلون های با عرض بلند در صنعت کاربرد های بسیار خاصی را داشته و دارند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، مسئله بهینه‌سازی، یکی از اهداف اصلی در صنایع مختلف جهان است و برای رسیدن به این هدف، مصنوعات متنوع نایلونی، بسیار مورد توجه صنایع مختلف هستند.

علل طراحی نایلون های با عرض بلند

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد رشد در هر صنعت، امکان ایجاد تغییر در محیط و در مدل تولید کالاها است. تغییر پذیری باعث سرعت گرفتن تولید محصولات جدید و مناسب شده است. صنعت پلاستیک و نایلون امکان ساخت محصولات جدید را با استفاده از تغییرات مورد نظر بشر فراهم نموده است. مثلاً برای ساخت و ایجاد یک سازه از جنس آهن و سیمان هم به زمان زیادی نیاز داریم و هم باید هزینه بالایی را بپردازیم. اما اگر ساخت همان سازه با استفاده از نایلون امکان‌پذیر باشد، می‌توان سرعت ساخت را افزایش و هزینه آن را کاهش داد. نایلون های با عرض بلند در صنعت و در جوانب مختلفی از تولیدات صنعتی، چنین قابلیتی را ایجاد نموده‌اند.

در ادامه با مواردی از کاربرد های انواع نایلون عریض در صنایع مختلف آشنا می‌شویم و نمونه‌ هایی از مصارف آن­ها را بررسی می‌کنیم.

نایلون های با عرض بلند در ساخت‌وساز

صنعت ساخت‌ و ساز همیشه یکی از مشتریان پروپاقرص محصولات ساخته شده از پلاستیک و نایلون بوده است. موارد بسیاری از کاربرد های نایلون و پلاستیک وجود دارند که تعدادی از آن­ها را در ادامه خواهیم دید. از نایلون‌ های با عرض بلند، به‌خاطر سایز و ابعاد بزرگ و چند متری کف، دیوار و یا سقف سازه، در موارد بسیار مختلفی استفاده می‌شود.

– پوشش سقف سازه

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، از نایلون های با عرض بلند در صنعت ساختمان به‌ عنوان عایق دما استفاده می‌شود تا گرمای داخل ساختمان امکان خروج از آن را نداشته باشد.

نایلون های با عرض بلند در صنعت

– عایق رطوبت در سازه

چون امکان نفوذ آب و رطوبت به قسمت­ های مختلف ساختمان وجود دارد، نایلون‌ های با عرض بلند، عایق بسیار مناسب و مقاومی هستند که مانع عبور رطوبت و آب به سایر بخش‌های ساختمان شوند.

– مانع عبور باد و هوا

گاهی محل استقرار سازه در مسیر باد یا حرکت امواج شدید هوا است و باید به نحوی جلوی این جریان هوا و باد را بگیریم. در چنین مواردی نایلون های با عرض بلند در صنعت ساختمان، کمک بزرگی خواهند بود تا بتوانیم یک عایق یکپارچه و مؤثر در این مسیر ایجاد کنیم.

– ایجاد عایق بهداشتی

بعضی از فضا های پزشکی و بهداشتی همیشه در معرض خطر تماس با میکروب­ ها و یا ویروس­ ها هستند. از آنجا که اکثر این مکان­ ها به‌ صورت عمومی و در ابعاد بزرگ ساخته شده‌اند، لازم است دارای یک عایق انعطاف‌پذیر یا موقت باشند. با استفاده از نایلون‌ های با عرض بلند، هم عایق خوبی می‌توان ایجاد نمود و هم در مواقع لزوم می‌توان عبور و مرور آسانی داشت.

نایلون‌ های با عرض بلند در کشاورزی

استفاده از نایلون در کشاورزی جزء فاکتور های تأثیرگذار در میزان سود و بازدهی محسوب می‌شود و پیوسته نیز این تأثیرگذاری در حال‌ رشد و افزایش است. امروزه حتی در بخش ­هایی از صنعت کشاورزی، حذف نایلون به معنی عدم امکان کسب بازدهی است و باعث شکست قطعی روند کار خواهد شد. نایلون های با عرض بلند در صنعت کشاورزی مصارف متعددی دارند که در ادامه با چند مورد از آن­ها آشنا خواهیم شد.

1. تأسیس گلخانه

کنترل و تنظیم نور و دمای داخلی گلخانه یکی از عوامل مهم موفقیت پرورش محصولات است و به همین دلیل کشاورزان امکان برداشت چند باره محصول و کسب سود قابل‌توجه را دارند. سقف و دیواره‌ های گلخانه‌ها با ابعاد بزرگی که دارند به‌ راحتی توسط نایلون گلخانه ای پوشیده و محفوظ می‌شوند. تصور کنید اگر نایلون های با عرض بلند در صنعت کشاورزی استفاده نمی‌شدند، هزینه‌های مربوط به ایجاد سقف و دیواره‌های اطراف گلخانه چقدر افزایش پیدا می‌کرد!

نایلون های با عرض بلند در صنعت

2. پرورش قارچ

برای پرورش قارچ، جلوگیری از تبخیر و خروج آب و رطوبت، یک امر بسیار مهم در فرایند تولید است. در تأسیس مکان مناسب برای پرورش قارچ، باید حتماً از امکانات خاصی استفاده کنیم تا این محیط، مناسب ایجاد شرایط لازم و کافی برای پرورش این محصول باشد. اما تدارک ابزار و تجهیزات مخصوص برای چنین محیطی هزینه زیادی خواهد داشت که شاید باعث شود که به‌هیچ‌وجه تولید به صرفه‌ای نداشته باشیم.

اما همین محیط و بستر مخصوص را می‌توان به‌ راحتی و با هزینه کم­تری ایجاد و تجهیز نمود. استفاده از نایلون های با عرض بلند در صنعت کشاورزی هزینه تأسیس محیط مناسب و مخصوص برای پرورش قارچ را به‌ اندازه‌ ای کاهش داده که تولید این محصول توجیه اقتصادی داشته باشد.

3. پوشش عایق سطح خاک

نایلون­ های عریض و سایز بزرگ، یک‌لایه بسیار ارزشمند را روی سطح خاک مزرعه ایجاد می‌کنند که مانع بروز خسارات زیادی می‌شود. از جمله این خسارات ورود ذرات سموم مصرفی به درون خاک است و همچنین عدم تماس انواع مختلف ذرات آلوده‌کننده هوا با خاک که ممکن است گاهی در فضا پخش شده باشند. از طرفی ممانعت از رسیدن نور کافی به علف ­های هرز موجود در خاک، یک‌قدم بسیار مؤثر در نابودی این آفات گیاهی خواهد بود.

کلام پایانی

سایز و ابعاد نایلون­ های کشاورزی و صنعتی یک مزیت بسیار عالی برای این محصول پلاستیکی ایجاد کرده که فقط به لحاظ کاهش هزینه، هیچ رقیب مهمی برای آن وجود ندارد. نایلون های با عرض بلند در صنعت ساختمان و کشاورزی، فقط عامل کاهش هزینه نیستند، بلکه در مواقعی انجام یک پروسه خاص بدون وجود آن­ها، هرگز مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. امکان تولید این نایلون­ ها با عرض ­های چند ده متری و طول چند صد متری، یک مزیت بی‌نظیر است. جلوگیری از عبور آب، باد، خاک و اشعه مضر نور خورشید، کارایی این محصول نایلونی را هر روز افزایش می‌دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *