علائم و اعداد بازیافت بر روی پلاستیک ها پلیمری

علائم و اعداد بازیافت بر روی پلاستیک ها پلیمری

علائم و اعداد بازیافت بر روی پلاستیک ها پلیمری

در حالی که هنوز راه درازی در پیش داریم، خانواده‌ های بیشتری در حال بازیافت پلاستیک های خانه خود هستند و هنگام خرید اقلامی را که امکان بازیافت دارند را انتخاب می‌کنند اما متأسفانه، همیشه مشخص نیست چه چیزی را می توان بازیافت کرد. اینجاست که این راهنمای اعداد بازیافت پلاستیک و معانی علامت بازیافت وارد می شود. فقط به این دلیل که نماد بازیافت را روی یک کالا می بینید به این معنی نیست که به طور گسترده در منطقه شما بازیافت می شود. باید همیشه قبل از دور انداختن آن را بررسی کنید. 

نماد بازیافت به چه معناست؟

پلاستیک قابل بازیافت معمولاً با یک نماد بازیافت کوچک چاپ شده در پایین آن ارائه می شود و بسته به محصول، ممکن است علامت های 1، 2، 3، 4، 5، 6 یا 7 در مرکز نماد وجود داشته باشد. از دست دادن آن آسان است، اما این رقم کوچک در واقع بسیار مهم است، زیرا یک شناسه است. به عبارت ساده، نماد بازیافت به این معنی است که  محصول مورد استفاده، قابل بازیافت است. با این حال، به این معنی نیست که بازیافت آن در منطقه شما انجام می شود.

آیا روی محصولات بازیافتی نماد بازیافت وجود دارد؟

این شماره یک کد شناسایی است که برای کمک به کارخانه‌ های بازیافت در مرتب‌ سازی مواد استفاده می‌ شود. پلاستیک های قابل بازیافت با اعداد 1 تا 7 برچسب گذاری شده اند تا به کارگران بگوید چه نوع پلاستیکی است و چگونه باید پردازش شود. اما همچنین به جمع‌ آورندگان بازیافت کمک می‌کند تا تعیین کنند چه اقلامی را می‌ توانند بازیافت کنند و کدام‌ در سطل زباله بروند. این اعداد اطلاعات ارزشمندی برای مصرف کننده هستند، زیرا احتمال اینکه بازیافت شما به محل دفن زباله ختم شود را مشخص می کند. بنابراین کدهای خود را در زیر بررسی کنید و عادات بازیافت خود را بر این اساس تنظیم کنید:

هر محصولی که بتوان آن را بازیافت کرد این نماد را روی آن خواهد داشت. فرقی نمی‌کند که آن مورد قبلاً از مواد بازیافتی ساخته شده باشد.

علائم و اعداد بازیافت بر روی پلاستیک ها پلیمری

معنی پشت اعداد بازیافت پلاستیک

برای اقلام خاص، نماد بازیافت اولیه با یک عدد همراه خواهد بود. این معمولا فقط در پلاستیک یافت می شود و اعداد بازیافت از 1 تا 7 متغیر است.

شماره 1 را دیدی؟ این نوع پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات است. این نماد بیشتر در بطری های آب، روغن پخت و پز و حتی ظروف دارو استفاده می شود و معمولاً می تواند به عنوان بخشی از زباله های معمولی خانگی شما بازیافت شود.

شماره 2 رو دیدی؟ این نوع نایلون شیرینگ پلی اتیلن با چگالی بالا است. این نماد بیشتر برای ظروف مواد شوینده و شامپو استفاده می شود و معمولاً می تواند به عنوان بخشی از زباله های معمولی خانگی شما بازیافت شود.

شماره 3 رو دیدی؟ این نوع پلاستیک پلی وینیل کلراید است. این نماد برای لوله ها و پرده های حمام استفاده می شود. اینها اغلب نیاز به بازیافت تخصصی دارند.

عدد 4 را دیدی؟ این نوع پلاستیک پلی اتیلن کم چگالی است. این بیشتر برای فیلم چسبناک و کیسه های ساندویچ و سلفون استرچ غذایی استفاده می شود. ممکن است در ماشین های مرتب سازی بازیافت گیر کند، بنابراین همیشه قبل از تلاش برای بازیافت با محل بازیافت خود مشورت کنید.

پلی وینیل کلراید یا فیلم استرچ پی وی سی (PVC) بیشتر به دلیل استفاده از آن در لوله ها شناخته شده است، اما این تنها محصولی نیست که به پلاستیک شماره اتکا دارد. 3. پی وی سی همچنین در بطری های روغن پخت و پز و شامپو، لوله های پزشکی، روکش سیمی و بطری های اسپری پاک کننده پنجره ظاهر می شود.

عدد 5 را دیدی؟ این پلاستیک پلی پروپیلن است. این بیشتر برای درب بطری استفاده می شود.  پلی پروپیلن یا PP دارای نقطه ذوب بالایی است که آن را برای محتوی مایعات داغ عالی می کند. بطری های شربت، سس کچاپ و دارو همگی به PP متکی هستند، اما آن را در درب بطری و نی نیز خواهید یافت.

عدد 6 را دیدی؟ این پلاستیک پلی استایرن است که بیشتر به عنوان بسته بندی بادام زمینی و فنجان های یکبار مصرف و کارد و چنگال استفاده می شود. در حالی که کارد و چنگال و فنجان یکبار مصرف در اکثر مراکز بازیافت پذیرفته می شود، باید مراقب باشید که سایر پلاستیک های شماره 6 مانند بسته بندی بادام زمینی را بررسی کنید.

پلی استایرن (PS) یک پلاستیک فوق العاده همه کاره است. در واقع،  PS بیشتر در بشقاب‌ های یکبار مصرف و کارد و چنگال، بطری‌ های آسپرین و کارتن‌ های تخم‌مرغ استفاده می‌ شود.

عدد 7 را دیدی؟ این پلاستیک اغلب ترکیبی از انواع پلاستیک در اعداد 1-6 یا گاهی اوقات یک پلاستیک کمتر شناخته شده و کمتر مورد استفاده است. مراقب باشید که با مرکز بازیافت محل زندگی خود در مورد این نوع پلاستیک ها مشورت کنید زیرا ممکن است بسیاری از آن ها قابل بازیافت نباشند.

علائم و اعداد بازیافت بر روی پلاستیک ها پلیمری

سخن پایانی

اگرچه این راهنما چند نمونه از هر نوع پلاستیک را به شما نشان می دهد، اما مهم است که قبل از دور انداختن آن، شماره بازیافت را بررسی کنید. این امر به ویژه مهم است زیرا برخی از محصولات مانند بطری ها ممکن است از پلاستیک های مختلفی در درب خود استفاده کنند. با اطلاعاتی که در اینجا پیدا کرده اید، اکنون باید همه چیزهایی را که برای سازماندهی بازیافت خود نیاز دارید داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *