بررسی انواع گلخانه

معرفی و بررسی انواع گلخانه بر اساس جنس، شکل و کاربرد

گلخانه ها محل پرورش انواع مواد غذایی و دارویی یا حتی گیاهان تزئینی می باشند. این سازه ها تحت عنوان مراکز تحقیقاتی نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به تنوع آب و هوایی در ایران ضروریست با توجه به میزان سردی یا گرمی، بارش باران، نوع آب و هوای منطقه انواع گلخانه را بشناسیم و شکل و جنس مواد در سازه را با توجه به شرایط اقلیمی محیط انتخاب کنیم. انتخاب بهترین نوع گلخانه متناسب با شرایط محل زندگی و نوع موادی که قرار است در آن پرورش دهید می تواند از اتلاف هزینه ها جلوگیری کند. لفاف پلیمر به عنوان ارائه دهنده انواع شیرینگ pvc  در این مقاله قصد دارد به بررسی انواع گلخانه بر اساس جنس، شکل و کاربرد آن با توجه به محل زندگی شما بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس کاربرد

طبقه بندی انواع گلخانه بر اساس کاربرد

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد گلخانه‌ها می‌توانند بر اساس کاربردهای مختلفی که برای آن‌ها طراحی می‌شوند، طبقه‌بندی شوند. در ادامه، چند نوع اصلی گلخانه بر اساس کاربردهایشان آورده شده است:

  1. گلخانه‌های کشاورزی: کلخانه های کشاورزی به دو دسته صنعتی و شخصی تقسیم می شوند.

   – گلخانه‌های صنعتی: برای تولید صنعتی محصولات کشاورزی مانند گیاهان میوه‌ای، سبزیجات و گیاهان تزیینی استفاده می‌شوند. این گلخانه‌ها معمولاً دارای سیستم‌های خودکار آبیاری و تغذیه‌ی محیطی هستند.

   – گلخانه‌های خانگی یا شخصی: برای تولید خودکفایی در مصرف محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و گل‌های زینتی در محیط خانگی یا کوچک‌ترین فضاهای شخصی استفاده می‌شوند. و معمولا ابعاد آن ها خیلی کمتر از گلخانه های صنعتی است. همچنین برای تولید و تکثیر نهاده‌هایی که در کشاورزی و باغبانی نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

  1. گلخانه‌های تحقیقاتی:

   – این گلخانه ها برای انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف کشاورزی، باغبانی و علوم گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گلخانه‌ها معمولاً دارای شرایط کنترل شده‌ای برای مطالعه‌ی تأثیر شرایط محیطی بر رشد و توسعه گیاهان هستند.

  1. گلخانه‌های تولید گیاهان دارویی:

   – امروزه گلخانه های زیادی وجود دارند که برای تولید گیاهانی که بخش‌های مختلف آن‌ها برای استفاده در صنایع داروسازی و طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحی شده‌اند.

  1. گلخانه‌های تولید گل و گیاه زینتی:

   – معمولاً در این گلخانه‌ها، گل‌ها و گیاهان زینتی برای فروش به فروشگاه‌ها، بازارها یا حتی برای صادرات تولید می‌شوند. و فضای آن را متناسب با نوع گیاهی که قرار است در آن پرورش یابد تنظیم می کنند. با این کار گیاهانی که در مناطق بسیار مرطوب، یا با شرایط خاص رشد می کنند به راحتی قابل پرورش می باشد.

بیشتر بخوانید: لیست تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

بررسی انواع گلخانه بر اساس شکل

پس از مشخص شدن کاربرد گلخانه ضروریست شکل آن را متناسب با محل قرار گیری انتخاب کنید. گلخانه‌ها می‌توانند بر اساس شکل و طراحی خود به دسته‌های مختلفی تقسیم شوند. یکی از پر استفاده ترین شکل های گلخانه قله ای یا A شکل است. این گلخانه بسیار مناسب برای مناطقی است که بارش باران و برف زیاد است و برای کشاورزانی که محصولاتشان را به صورت ردیفی کشت می کنند بسیار مناسب است. عموما جنس قسمت رویی این گلخانه ها انواع شیشه سکوریت یا شیرینگ پی وی سی می باشد که نور را به طور کامل در فضای گلخانه پخش کند. طول و عرض این سازه ها بستگی به نیازهای کشاورزان دارد.

یکی دیگر از انواع گلخانه ها گلخانه تونلی می باشد. رایج ترین گلخانه ها که ممکن است اکثریت افراد آن ها را دیده باشند گلخانه تونلی است که شکل نیم دایره یا خمیده دارند. این نوع گلخانه‌ها نیز مانند گلخانه شیروانی یا قله ای از موادی مانند پلاستیک و… ساخته شده‌اند و شکل یک تونل را دارند. آن‌ها معمولاً برای تولید محصولات در فصول سرد سال یا در مناطق با آب و هوای نیمه گرم استفاده می‌شوند. این گلخانه ها اصولا با ابعاد کوچک تر ساخته می شوند تا به سرعت گرم شوند. برای کشت محصولات دارویی بسیار عالی هستند و به علت ابعاد کوچکترشان علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی جهت گرم شدن هزینه های ساخت کمتری هم دارند.

نوع دیگری از گلخانه هم وجود دارد که مانند گلخانه تونلی می باشد اما قسمت پایینی آن صاف است و برای مناطقی که وزش باد شدید دارند مورد استفاده قرار می گیرد. به این گلخانه ها با سقف کمانی و دیوار های صاف و عمودی گلخانه سیرکولار گفته می شود. مرسوم است برای پوشش این گلخانه ها نیز از نایلون های ضخیم استفاده شود تا مقاومت کافی در برابر برف و باران و سایر موارد را داشته باشد. در اکثر مناطق از این گلخانه ها برای کاشت انواع سبزیجات و صیفی جات گلخانه ای استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از نایلون در پوشش گلخانه

بررسی انواع جنس گلخانه

بررسی انواع جنس گلخانه

گلخانه‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی ساخته شوند که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. گلخانه‌هایی که از شیشه برای ساخت ساختمان خود استفاده می‌کنند، عموماً به عنوان گلخانه‌های قله ای شناخته می‌شوند. شیشه اجازه می‌دهد به نور خورشید به طور کامل به داخل گلخانه نفوذ کند و همچنین از حفظ حرارت مورد نیاز نیز اطمینان حاصل می‌شود. شیشه های سکوریت استحکام بالایی هم دارند، با این حال، هزینه‌های ساخت و نگهداری آن‌ها ممکن است بالا باشد.

پلی‌کربنات جایگزینی ارزان‌تر برای شیشه است. این جنس، سبک‌تر از شیشه است و مقاومت به ضربه و شکستگی بیشتری دارد. همچنین، پلی‌کربنات از اشعه‌های مضر UV محافظت بهتری ارائه می‌دهد. گلخانه‌هایی که از پلی‌کربنات ساخته شده‌اند، معمولاً در مناطق با آب و هوای خشک و وزش باد استفاده می‌شوند. همچنین اگر دوام و کیفیت بالا و هزینه کمتر مد نظرتان است بهتر است نایلون یا فیلم شیرینگ pvc را انتخاب کنید. این نوع جنس برای گلخانه‌های تونلی و موقتی بیشتر استفاده می‌شود. این پوشش‌ها از مواد پلی‌اتیلن سبک یا پلی‌وینیل کلراید (PVC) ساخته می‌شوند. این جنس‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به شیشه و پلی‌کربنات دارند و معمولاً برای محصولات کشاورزی در فصل‌های سرد بسیار مناسب هستند.

سخن آخر:

در این مقاله به بررسی انواع گلخانه با توجه به شرایط اقلیمی، جنس و کاربرد و شکل سازه پرداخته ایم. با توجه به این مطلب اگر به دنبال ساخت گلخانه کم هزینه و کاربردی هستید بهتر است گلخانه های تونلی با جنس نایلون پی وی سی را انتخاب کنید. این سازه ها به پایه های بتنی هم نیاز ندارند. اگر هزینه آخرین موردی است که مورد توجه شماست و به دنبال راه اندازی گلخانه در مناطق سردسیر هستید بهتر است گلخانه هایی با شکل شیروانی بسازید. همچنین بهتر است شکل گلخانه را متناسب با کاربرد آن انتخاب کنید. با توجه به بودجه و نوع گلخانه می توانید گلخانه های با پوشش پلاستیک یا شیشه را انتخاب کنید. اما در صورتی که در انتخاب جنس پوشش گلخانه متناسب با نیازتان تردید دارید بهتر است با شماره تماس های درج شده در سایت جهت دریافت مشاوره رایگان در ارتباط باشید.

اگر این مطلب از مرکز فروش استرچ پالت دستی لفاف پلیمر برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *