تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

لیست تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

راه اندازی یک گلخانه می ‌تواند یک فرایند هیجان انگیز و پر چالش باشد. گلخانه ‌ها به عنوان محیط‌ های کشاورزی مصنوعی طراحی شده ‌اند و شرایط محیطی مطلوبی را برای رشد و توسعه گیاهان فراهم می ‌کند. با استفاده از گلخانه‌ ها می ‌توان در هر فصل و در هر منطقه ‌ای گیاهانی را پرورش داد و عملکرد بالا تر و بهره‌ وری بهتری را در بخش کشاورزی به دست آورد. با راه اندازی یک گلخانه شما قادر خواهید بود گیاهان را به صورت مستقل و بدون وابستگی به فصل ‌های سال پرورش دهید. گلخانه این امکان را به شما می ‌دهد، تا گیاهانی که در مناطق خنک یا گرم ‌تر به رشد و توسعه نیاز دارند را به راحتی پرورش دهید.

راه ‌اندازی یک گلخانه به معنای آماده سازی و تجهیز فضایی است که شرایط محیطی مطلوب برای رشد گیاهان را فراهم می‌ کند. در این فرایند نیاز است تا سیستم ها و تجهیزاتی مانند: شیرینگ pvc و پلاستیک اطراف اسکله و فناوری‌ های لازم جهت کنترل دما، رطوبت، نور، آبیاری و تهویه در گلخانه فراهم شوند. لفاف پلیمر با نوشتن این مقاله، قصد دارد به شما لیستی از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه را ارائه دهد. تا انتها با ما همراه شوید.

لیست تجهیزات مورد نیاز برای ساخت و احداث گلخانه

لیست تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

در این بخش به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه مقرون به صرفه پرداخته ایم:

سازه گلخانه:

سازه گلخانه شامل ساختمان و سازه هایی است که برای ایجاد یک محیط مطلوب و مناسب برای رشد گیاهان در داخل گلخانه استفاده می‌ شود. ساختمان گلخانه معمولاً شامل چهار ضلع مستطیلی یا مربعی است که با استفاده از موادی مانند: فلز، پلاستیک یا شیشه ساخته می ‌شود. این سازه باید مقاومتی مناسب در برابر بار های بادی، برف، باران و سایر شرایط آب و هوایی داشته باشد و معمولاً آن را با شبکه‌ ای از قواره‌ ها، ستون‌ ها، بالشتک‌ ها و قاب‌ ها می سازند و به عنوان اسکلت گلخانه عمل می ‌کنند. این اسکلت باید استحکام کافی را داشته باشد تا بتوانید محیط پرورش گیاه را فراهم کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین نایلون گلخانه

پوشش گلخانه:

مواد پوششی سازه گلخانه معمولاً شامل: پلاستیک، شیشه یا فیلم شیرینگ pof است. این مواد به عنوان پوشش بر روی سازه گلخانه قرار می گیرند و وظیفه ی حفظ شرایط محیطی داخل گلخانه را بر عهده دارند. مواد پوششی استفاده شده در ساخت لایه رویی اسکلت گلخانه باید مقاومت کافی در برابر نفوذ آب، خوردگی، اشعه ماوراء بنفش و شرایط آب و هوایی را داشته باشند.

سیستم تهویه:

سیستم تهویه گلخانه یک سیستم است که برای تأمین هوای تازه و مطلوب در داخل گلخانه استفاده می‌ شود. این سیستم شامل عملیات تهویه به صورت مکانیکی و طبیعی است. تهویه گلخانه به منظور کنترل دما، رطوبت، سطح اکسیژن و غلظت دی اکسید کربن در داخل گلخانه انجام می ‌شود. این سیستم از جریان هوای تازه به داخل گلخانه و خروج هوای آلوده به بیرون استفاده می ‌کند.

در سیستم تهویه هوای تازه از طریق سوراخ‌ های موجود در شیرینگ پی وی سی اطراف سازه یا با استفاده از فن‌ ها وارد گلخانه و هوای آلوده و گرم از طریق سیستم‌ های خروجی مانند: گریل ها یا فن‌ ها خارج می‌ شود. سیستم تهویه گلخانه بسته به نیازهای خاص هر گلخانه، اندازه و نوع گیاهان متفاوت است. انتخاب صحیح و بهینه سازی سیستم تهویه می‌تواند به علاوه بر کمک به رشد بهتر گیاهان در بهینه سازی گلخانه شما نیز موثر باشد.

سیستم گرمایشی گلخانه:

سیستم گرمایش گلخانه یک سیستم است که برای حفظ و ایجاد شرایط گرمایی مطلوب در داخل گلخانه استفاده می‌ شود. این سیستم در مناطقی با اقلیم سرد و در فصول سرد سال بسیار اهمیت دارد. زیرا سیستم گرمایش به گیاهان کمک می‌ کند، تا در شرایط دمایی مناسب رشد کنند و از سرما زدگی آن ها جلوگیری شود. این سیستم شامل دستگاه‌ هایی مانند: بخاری، گرمایش از طریق آب گرم و یا اجاق گاز برای حفظ دمای مناسب در گلخانه در فصول سرد سال است.

سیستم سرمایش گلخانه:

سیستم سرمایش و گزمایش گلخانه

سیستم سرمایش شامل دستگاه‌ هایی مانند: کولر هوا، برج خنک کننده، اسپلیت و یا سیستم‌ های خنک کننده دیگر برای کاهش دما در فصول گرم سال است. هرچقدر جنس نایلون استفاده شده در پوشش گلخانه شما ضخیم تر باشد نفوذ سرمای داخل گلخانه به بیرون کمتر است و در فصول گرم سال به تجهیزات سرمایشی زیادی نیاز نیست.

سیستم نور دهی:

سیستم نور دهی به گیاهان نور مصنوعی را ارائه می ‌دهد. این سیستم شامل لامپ‌ ها و فیکسچر های نوری است که میزان و نوع نور مورد نیاز گیاهان را فراهم می ‌کنند. این تجهیزات معمولاً بر اساس نیاز های خاص گیاهان و مراحل رشد آن ها تنظیم می ‌شوند.

سیستم آبیاری:

سیستم آبیاری جهت تامین آب مورد نیاز گیاهان در گلخانه استفاده می ‌شود. این سیستم می ‌تواند شامل سیستم‌ های خاکی، هیدرو پونیک و تراکم فشار متوالی باشد. هدف از این سیستم، ارائه بهینه آب به مقدار و زمان مناسب برای رشد و توسعه گیاهان است.

سیستم تزریق CO2:

سیستم تزریق CO2 در گلخانه‌ ها برای افزایش سطح دی اکسید کربن در محیط گلخانه استفاده می ‌شود. این سیستم به گیاهان کمک می ‌کند، تا هنگام عملیات فتوسنتز بهبود عملکرد خود را نشان دهند. در گیاهان CO2 یکی از عوامل محدود کننده برای فتوسنتز است. با افزایش سطح آن در هوای گلخانه این فرایند بهبود یافته و گیاهان قادر به تولید بیشترین مقدار قند و انرژی می ‌شوند و این موضوع رشد سریع تر، افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات را در پی دارد.

سیستم تزریق CO2 معمولاً شامل یک مخزن گاز دی اکسید کربن، سیستم توزیع و سنسور ها برای کنترل میزان CO2 است. در طول روز این سیستم به طور خودکار فعال می ‌شود و میزان دی اکسید کربن را به تناسب با نیاز گیاهان تنظیم می ‌کند.

بیشتر بخوانید: مزیت های ساخت سقف متحرک برای گلخانه

سیستم کنترل محیطی:

سیستم های کنترل محیطی شامل سنسور ها و دستگاه‌ هایی با قابلیت کنترل خودکار شرایط گلخانه است که به وسیله ی آن ها می توان روشنایی، دما، رطوبت و دیگر عوامل محیطی را کنترل کرد. این سیستم ‌ها به بهره ‌برداران این امکان را می ‌دهند، تا شرایط محیطی گلخانه را به طور دقیق مدیریت کنند و بهینه سازی عملکرد آن را داشته باشند.

نتیجه گیری:

تجهیزات گلخانه‌ ای عامل مهمی در بهره‌ برداری موفق از گلخانه و بهبود عملکرد گیاهان هستند به همین دلیل مرکز فروش فیلم شیرینگ pvc لفاف پلیمر در این مقاله به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه پرداخت. لازم به ذکر است در هنگام راه اندازی یک گلخانه علاوه بر انتخاب و خریداری تجهیزات مناسب، مدیریت درست و دقیق آن ها نیز می‌ تواند به بهره‌ برداری بهتر کمک کند و با ایجاد شرایط محیطی مناسب و رشد بهینه ی گیاهان باعث عملکرد بالای آن در گلخانه‌ شود. اگر این مطلب برایتان مفید بود خوشحال می شویم نظرتان را در قسمت دیدگاه ها با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *