ساخت گلخانه با پلاستیک نایلون

ساخت گلخانه با پلاستیک نایلون با چند راهکار ساده

ساخت گلخانه با پلاستیک نایلون با چند راهکار ساده

از کاربرد های پلاستیک در کشاورزی می توان به ساخت گلخانه اشاره کرد. استفاده از نایلون در ساخت گلخانه بهترین گزینه می باشد. چرا که می توان با صرف هزینه کم گلخانه ای با تجهیزات مناسب تاسیس کرد. در گلخانه های ساخته شده با استفاده از پلاستیک همانند دیگر گلخانه ها، انواعی از گیاهان قابلیت رشد دارند. البته این نوع گلخانه اغلب در ابعاد و اندازه های کوچک ساخته می شود. در ادامه این مقاله برای شما نکات و روش های ساخت گلخانه با پلاستیک نایلون را شرح می دهیم.

بیشتر بخوانید: گلخانه شیشه ای بهتر است یا پلاستیکی

نکات مهم برای ساخت گلخانه با نایلون

برای ساخت گلخانه با نایلون باید به چند نکته توجه کرد تا بتوان شرایط مناسب برای رشد گیاهان را فراهم کرد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دما:

طراحی و ساخت گلخانه با پلاستیک باید به گونه ای باشد که هیچ گونه هوایی از بیرون وارد و از داخل خارج نشود. چرا که از فاکتور های مهم در رشد گیاهان در گلخانه ها میزان دما می باشد. با استفاده از پلاستیک های چند لایه باید دور تا دور محیط را بسته تا هیچ گونه هوایی بین هوای بیرون از گلخانه و داخل گلخانه رد و بدل نشود. همچنین استفاده از سیستم های سرمایش و گرمایش مناسب در فصول مختلف، امری مهم در تنظیم هوای داخل گلخانه می باشد.

برای مثال فیلم شیرینگ pof می توان تاثیر به سزایی در نگه داشتن هوا داشته باشد، به این دلیل که دارای مقاومت و استحکام بالایی در برای تغییر آب و هوا و دما می باشد.

  • نور:

در گلخانه، گیاهان بایستی نور کافی را دریافت کنند تا شرایط برای رشدشان فراهم شود. پس برای ساخت گلخانه باید از پلاستیک هایی استفاده کرد که شفاف باشند تا در طول روز نور کافی را از خود عبور دهند. همچنین برای ساخت گلخانه باید محیطی را انتخاب کرد که نور کافی و مناسب داشته باشد. در صورتی که میزان نور محیط کافی نبود یا از پلاستیک هایی استفاده شد که نور را از بیرون تامین نمی کردند، استفاده از لامپ های ال ای دی بهترین گزینه برای ایجاد نور کافی برای گیاهان می باشد.

  • رطوبت:

میزان رطوبت موجود در گلخانه از مهم ترین فاکتور ها برای رشد گیاهان می باشد. در صورتی که گلخانه دارای رطوبت کافی نباشد، گیاهان به خوبی رشد نمی کنند. برای هر گیاه میزان رطوبت مورد نیاز متفاوت می باشد. اما به طور کلی رطوبت گلخانه بایستی حداکثر در حدود 80 درصد قرار گیرد تا شرایط برای رشد گیاهان فراهم شود.

  • سسیستم تهویه هوا:

گیاهان برای رشد نیاز به هوای تازه دارند. در صورتی که کربن دی اکسید کافی به گیاهان نرسد، به درستی رشد نخواهند کرد و پس از مدتی از بین خواهند رفت. پس اگر گلخانه ای در ابعاد بزرگ تاسیس شد حتما باید از یک سیستم تهویه هوا مانند هواکش استفاده کرد تا هوای تازه و تمیز در اختیار گیاهان قرار گیرد.

  • سیستم کنترل کننده شرایط:

برای کنترل تمامی موارد گفته شده نیاز به سیستمی می باشد که میزان دما، نور، رطوبت و دیگر شرایط فیزیکی را بررسی کند. در صورتی که شرایط از حالت متعادل تغییر کند، سریعا بتوان اقدامات لازم را برای مطلوب کردن شرایط انجام داد.

چه پلاستیکی مناسب برای ساخت گلخانه می باشد؟

نوع پلاستیک مناسب برای ساخت گلخانه

استفاده از پلاستیک مناسب برای ساخت گلخانه از اساسی ترین موارد در ساخت گلخانه با نایلون می باشد. به طوری که اگر از نایلون مناسب استفاده نشود، ممکن است شرایط برای رشد گیاهان به خوبی فراهم نشود. پلاستیکی که برای ساخت گلخانه ها باید از آن استفاده کرد، باید به گونه ای باشد که از تبادل هوای داخل و خارج گلخانه جلوگیری کند و دما را در حالت مطلوب حفظ نماید. همچنین بهتر است از نایلونی استفاده شود که نور را از خود عبور داده تا گیاهان بتوانند از نور طبیعی خورشید برای رشدشان استفاده کنند.

پلاستیک مورد استفاده باید به گونه ای باشد که پس از گذشت زمان در اثر تابش اشعه های خورشید از جمله اشعه ماوراء بنفش، دچار پوسیدگی و پارگی نشود. جنس نایلون به گونه باید انتخاب شود که مقداری از دما را در طول روز در خود ذخیر کند و در شب مانع از افت ناگهانی دمای گلخانه شود.

برای ساخت این نوع گلخانه استفاده از پلاستیک های چند لایه مانند پلی اتیلن، پلی وینیل، پلی کربنات و کوپلیمر توصیه می شود. پلی اتیلن از نظر اقتصادی ارزان تر و به صرفه تر می باشد به گونه ای که بیشتر کشاورزان و گلخانه داران از این نوع پلاستیک استفاده می کنند. در حالی که پلاستیک های از جنس کوپلیمر دارای مقاومت و دوام بالاتری نسبت به نوع پلی اتیلن می باشند. نایلون های پلی وینیل نسبت به دیگر انواع پلاستیک های مورد استفاده، گران تر می باشد. در صورتی که محیطی برای ساخت گلخانه انتخاب شد که دارای شرایط آب و هوای بسیار متغیر بود، بهتر است از نوع پلی کربنات پلاستیک ها استفاده شود. استفاده از استرچ پالت بند نیز می تواند عامل مؤثری در جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل گلخانه باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین نایلون گلخانه

چگونه با پلاستیک نایلون گلخانه بسازیم؟

نحوه ساخت گلخانه با پلاستیک

ساخت گلخانه با نایلون پلاستیک در چند مرحله صورت می گیرد. در ادامه به توضیح هر یک از مراحل به ترتیب اشاره می کنیم.

  1. شناسایی محیط و نیاز های آن:

در ابتدا بایستی محیطی مناسب از نظر شرایط فیزیکی و ابعاد برای گلخانه انتخاب کرد و سپس با در نظر گرفتن شرایط آن محیط ساخت گلخانه را شروع کرد.

  1. ساخت اسکلت گلخانه ای:

برای ساخت اسکلت گلخانه ابتدا باید ابعاد گلخانه را در نظر گرفت، سپس نسبت به طول و عرض آن میزن اتصالات مورد نیاز را برای ساخت اسکلت خریداری کرد. در ساخت اسکلت گلخانه از اتصالات مختلفی مانند فلز، چوب و PVC می توان استفاده کرد. استفاده از لوله ها و اتصالات PVC گزینه ای مناسب نسبت فلز و چوب می باشد. چرا که لوله های از جنس PVC دارای وزن سبک، دوام بالا و بدون زنگ زدگی و خوردگی و پوسیدگی می باشند. همین موارد موجب می شود تا چندین سال هیچ خرابی و مشکلی برای گلخانه ایجاد نشود.

برای مقاومت اسکلت گلخانه در برابر وزش باد و طوفان بهتر است در هنگام نصب پایه ها از کمی سیمان برای استحکام بیشتر استفاده کرد.

  1. عایق بندی گلخانه:

پس از اینکه ساخت اسکلت گلخانه به پایان رسید، نوبت به عایق بندی گلخانه با استفاده از نایلون و پلاستیک می رسد. برای عایق بندی با استفاده از نایلون، می توان آن را به لوله های PVC چسب کرد و یا با میخ محکم نمود و در قسمت های کف می توان لبه های پلاستیک را با استفاده از خاک پوشاند. این کار موجب می شود تا تبادل هوا بین داخل گلخانه و بیرون آن صورت نگیرد.

  1. آب رسانی به گلخانه:

از مهم ترین مراحل ایجاد و تعبیه یک سیستم آب رسانی درست و مناسب می باشد. چرا که میزان آبیاری بر رشد گیاهان بسیار مؤثر می باشد. بنابراین بسته به نوع گیاهی که قرار است در گلخانه پرورش داده شود، نوع آب رسانی را باید تعیین کرد. آب رسانی می تواند به صورت دستی، قطره ای و یا نازلی انجام شود. بایستی بسته به نوع گیاه یکی از این روش های را انتخاب و سیستم آن را طراحی و نصب کرد.

بیشتر بخوانید: نایلون گلخانه ای

نتیجه گیری:

برای ساخت گلخانه با هزینه کم استفاده از نایلون و پلاستیک توصیه می شود. چرا که علاوه بر هزینه کم، وقت کمتری برای ساخت آن مورد نیاز می باشد. همچنین باید توجه کرد که پلاستیکی را استفاده کنید که جنس خوبی را داشته باشد که و در اثر گذشت زمان دچار خرابی نشود.

بازرگانی لفاف پلیمر شمیران تولید کننده انواع فیلم های شیرینگ از جمله شیرینگ PVC می باشد این مجموعه سعی دارد بهترین کیفیت از محصولات را با با به روز ترین روش دنیا تولید و با بهترین و مناسب ترین قیمت به فروش رساند. برای خرید محصولات مجموعه لفاف پلیمر شمیران به بخش مربوطه در سایت مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *