استرچ بسته‌بندی ماشینی

تفاوت استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی

تفاوت استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی

صنعت پتروشیمی یکی از مهم ­ترین صنایع تأثیرگذار در زندگی امروز بشر است و بدون محصولات آن بخش بزرگی از صنایع دیگر، هرگز امکان بقا و رشد نخواهند داشت. یکی از صنایع بسیار با اهمیت که زیر مجموعه صنعت پتروشیمی است، صنعت بسته‌بندی است. از جمله مواد اولیه بسیار پرمصرف در صنایع بسته‌بندی جهان، انواع و اقسام مواد نایلونی و پلاستیکی هستند که در سال­ های اخیر، یکی از انواع بسیار پرکاربرد این مواد در بسته‌بندی کالاها، نایلون استرچ بوده است. در این مطلب با انواع استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی آشنا خواهیم شد.

تفاوت استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی

آشنایی با نایلون استرچ

بخش بزرگی از تلاش هر تولیدکننده کالا این است که بتواند کالای تولیدی خود را به سلامت به دست مصرف‌کننده و خریدار نهایی آن برساند. حفظ سلامت فیزیکی کالا های تولیدی هر کارخانه، اساسی‌ترین وظیفه صنعت بسته‌بندی است و همچنین هر چقدر این بسته‌بندی زیبا‌تر و شکیل‌تر باشد، احتمال فروش آن محصول تقویت خواهد شد. این دو هدف مهم را نوعی از محصولات پلاستیکی و مواد نایلونی، برای صنعت بسته‌بندی فراهم کرده‌اند. این محصول سلفون یا نایلون استرچ نام دارد که در فرم‌ های مختلف موجود در بازار به آن استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی نیز گفته می‌شود.

سلفون استرچ نوعی نایلون یا سلفون است که از جنس مواد پلیمری ساخته شده و دارای بافت بسیار نرم، سبک و قابل انعطافی است که به‌راحتی می‌توان آن را دور هر کالا یا بسته‌بندی کالا کشید و به‌عنوان لایه بیرونی یک بسته‌بندی از آن استفاده کرد. دامنه استفاده از نایلون استرچ تقریباً نامحدود است و شما می‌توانید برای بسته‌بندی‌ کردن چند عدد میوه کوچک و یا پالت‌ های چند صد کیلویی از جعبه و کارتن میوه از انواع استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی استفاده کنید. مصرف‌کنندگان استرچ، سلفون استرچ را با نام‌ های دیگری مثل فیلم استرچ، رول استرچ و یا استرچ پالت نیز می‌شناسند.

تفاوت استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی

ویژگی‌ های استرچ پالت

استرچ پالت نایلونی بسیار سبک و نازک است که ضخامت آن را می‌توان تا هراندازه دلخواهی نیز بالاتر برد. این نایلون بسته‌بندی، بسیار قابل انعطاف است و به‌خاطر نرمی و همچنین حالت کشسانی موجود در آن به‌ راحتی به هر شکل دلخواهی قابلیت فرم‌ پذیری دارد. پلاستیک استرچ چنانچه در برابر نور خورشید و به مدت طولانی قرار داشته باشد، مقاومت خوبی از خود نشان داده و خیلی دیر فرسوده می‌شود. استرچ هم خاصیت ضد الکتریسیته در خود داشته و هم به‌ صورت بسیار مطلوبی قابلیت چسبندگی دارد. این سلفون را می‌توان به‌راحتی در اندازه و رنگ موردنظر سفارش داده یا تولید کرد و مشتری کاملاً آزاد است تا هر سایز از آن را به‌صورت رنگی، مات و یا بدون رنگ تقاضا نماید.

مزیت‌ های استفاده از فیلم استرچ پالت

هر بسته‌بندی که از فیلم استرچ در آن استفاده شده باشد، بسیار سبک خواهد بود. همچنین علاوه بر سهولت در جابه‌جایی آن، وقتی تناژ های میلیونی از بارها داشته باشیم، به‌خاطر وزن کم­تر نایلون بارها، به‌شدت در هزینه حمل‌ و نقل بار صرفه‌جویی خواهد شد. برای پک کردن اشکال مختلف بسته‌بندی کالا و محصول، به‌ دور از هر نوع سختی در کاربرد، به‌ راحتی می‌توان از انواع آن استفاده کرد و بسته‌بندی دارای استرچ کاملاً مقاوم و محکم خواهد بود. همچنین هر جا که رطوبت و یا خاک و گرد و غبار زیادی هم در محیط وجود داشته باشد، استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی هر بسته، به‌خوبی در برابر نفوذ خاک و آب مقاومت خواهد داشت.

استرچ دستی بسته‌بندی با دست

انواع کاربرد استرچ فیلم ماشینی و دستی

قابلت بسیار پرکاربرد استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی در صنایع مختلف برای بسته‌بندی محصولات متنوع، مصرف آن را بسیار بالا برده است. برای بسته‌بندی کالا در کارگاه، منزل و یا در صنایع کوچک و بسته‌ های دارای حجم کم، می‌توان از استرچ بسته‌بندی دستی (و بدون هرگونه ماشین‌آلات بسته‌بندی) استفاده نمود. اما اگر ابعاد و حجم کالاها بسیار بزرگ هم باشد، باز هم محدودیتی برای استفاده از استرچ بسته‌بندی نداریم و با استفاده از ماشین‌آلات مخصوص و استرچ بسته‌بندی ماشینی به‌راحتی می‌توان بسته‌بندی مناسب و لازم را انجام داد.

تفاوت استرچ بسته‌بندی ماشینی و دستی

در زمان بسته‌بندی انواع مختلف اجناس و کالاها باید سراغ استرچ فیلم مناسب همان محصول برویم. کالا های مختلف از نظر حجم، اندازه، ابعاد، وزن، فسادپذیری و مقدار موجود در هر پالت آن، احتیاج به استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی خاصی دارند. استرچ دستی و نازک بسیار مناسب کالا هایی است که بزرگ نباشند، سبک و دارای ابعاد متوسط و کوچک باشند و امکان پیچیدن آن به دور بسته‌بندی، بدون استفاده از ماشین‌آلات مخصوص، وجود داشته باشد. اما استرچ ماشینی مناسب بسته‌بندی اجناس با ابعاد بزرگ و یا پالت‌های سنگین است و درعین‌ حال در این نوع استرچ باید حتماً نوع ضخیم و مقاوم را انتخاب کرد.

استرچ بسته‌بندی ماشینی

استرچ بسته‌بندی دستی

حتماً باید در نظر داشت که در هر نوع از بسته‌بندی که دارای گوشه‌های تیز باشد، حتماً از استرچ ضخیم استفاده کرد. بدین ترتیب احتمال پاره شده بسته‌بندی وجود نخواهد داشت. همچنین نوع خاصی از استرچ هم در بازار موجود است که در برابر اشعه ماورای بنفش و حرارت محیطی مقاوم بوده و مخصوص مواد غذایی فسادپذیر تولید می‌شود. این نوع از استرچ مناسب استفاده برای نگهداری بهداشتی مواد و محصولات خوراکی و غذایی است.

کلام پایانی

صنعت بسته‌بندی بخش آخر و بخش تکمیلی هر کارخانه تولیدی محسوب می‌شود. کالای تولید شده و آماده فروش، چنانچه بسته‌بندی لازم و استاندارد را نداشته باشد، هرگز قابلیت عرضه در بازار های مصرف را نخواهد داشت. استرچ بسته‌بندی دستی و ماشینی یک ابزار بسیار مفید بسته بندی است که هزینه بسیار معقولی دارد و هم‌ زمان کارایی آن هم بسیار فوق‌العاده است. نکته بسیار جالب اینکه با استفاده از استرچ صنعتی، امکان بسته‌بندی 1 کیلوگرم میوه یا یک پالت 1 تنی میوه به‌راحتی وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *