فیلم سیل وکیوم

فیلم سیل وکیوم

در صنعت بسته‌بندی، استفاده از دستگاه‌ های تمام یا نیمه اتوماتیک می‌تواند دقت و سرعت کار را به طور چشم‌گیری افزایش دهد. به ‌طوری که تعداد زیادی بسته تنها در عرض چند دقیقه آماده شوند. اگر دوست دارید اطلاعات کاملی درباره کاربرد و انواع دستگاه فیلم سیل وکیوم کسب کنید، ادامه این مطلب مفید را از دست ندهید.

فیلم سیل وکیوم چیست؟

از دستگاه فیلم سیل وکیوم برای بسته‌بندی استفاده می‌شود که در دو نوع القایی و حرارتی تولید و به بازار عرضه می‌شود. دستگاهی که از نوع حرارتی باشد، یک المنت در آن تعبیه شده است. این المنت وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد و می‌توان از آن برای انواع بسته‌بندی‌ها استفاده کرد. همچنین در دستگاهی که از انوع القایی باشد، از امواج القایی برای بسته‌بندی استفاده می‌شود.

دستگاه‌ هایی که از نوع القایی هستند به دلیل این‌که قطعات کمی در ساخت آن‌ها به کار می‌رود، درصد خرابی کمتری نسبت به نوع دیگر یعنی دستگاه‌ های حرارتی دارند. علاوه بر آن هزینه نگهداری کمتری هم دارند. درباره فیلم دستگاه سیل وکیوم اگر بخواهیم توضیح بیشتری بدهیم، باید گفت که هدف از طراحی و ساخت چنین دستگاهی آسان شدن فرآیند بسته‌بندی است.

نحوه بسته‌بندی مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتما نسبت به این موضوع باید توجه لازم داشته باشید. انتخاب دستگاهی که بتواند بسته‌بندی مطلوب و مناسبی را انجام دهد، در این امر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. چون اگر بسته‌بندی مناسب نباشد و همچنین استاندارد های لازم هم در آن رعایت نشود، مواد غذایی خیلی زود خراب می‌شود یا این‌که کپک می‌زند. در نتیجه مصرف‌کننده نمی‌تواند از آن استفاده کند. برای مثال سلفون استرچ غذایی در زمینه بسته بندی مناسب می تواند موثر واقع شود.

3 نوع فیلم سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم نسبت به کاربردی که دارد، متفاوت است. یعنی این‌که برای هر نوع بسته‌بندی خاصی، از دستگاه سیل وکیوم مخصوص استفاده می‎شود. در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با انواع مختلف این دستگاه‎ها و کاربردی که دارند، 3 نوع از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

1. دستگاه سیل ظرف

همان‎‌طور که از نام این دستگاه پیدا است، برای بسته‌بندی ظروف کاربرد دارد. دستگاه سیل ظرف یکی از پراستفاده‌ ترین ماشین آلاتی است که در صنعت بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه برای بسته‌بندی کردن انواع ظروف از جمله ظروف سالاد، قارچ، غذاهای آماده، حبوبات، ماست و موادی از این قبیل که درون ظرف قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود.

مزیت استفاده از دستگاه سیل ظرف این است که سطح بهداشت و بسته‌بندی به میزان بسیار زیادی بهبود پیدا می‌کند. چون همه ظروف به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست بسته‌بندی می‌شوند. همچنین عملیات بسته‌بندی کردن با سرعت بسیار زیادی انجام می‌شود. در حالی که اگر از نیروی انسانی برای چنین کاری استفاده می‌شد، قطعا زمان بیشتری می‌گرفت.

2. دستگاه سیل لیوان

این نوع دستگاه فیلم سیل وکیوم به صورت اختصاصی برای بسته‌بندی کردن ظروفی که گرد یا بیضی شکل هستند، طراحی و ساخته شده است. بنابراین باید از نظر ابعاد و قطر، مناسب چنین ظروفی باشد. شاید پیش خودتان فکر کنید که این دستگاه تنها مناسب بسته‌بندی کردن لیوان است! در صورتی که اینطور نیست. ابعاد این دستگاه برای ظروف کاسه‌ای شکل طراحی شده است و می‌توان ظروف ترشی، سوپ، دوغ و غیره را با استفاده از این دستگاه با سرعت بسیار زیادی بسته‌بندی کرد.

درباره این نوع دستگاه می‌توان نکات زیادی گفت که به شما کمک کند دیدگاه خوبی نسبت به آن پیدا کنید. برای مثال یکی از سوالاتی که به احتمال زیاد در ذهن شما ایجاد شده است، درباره سرعت کار دستگاه باشد. این دستگاه می‌تواند در مدت 1 ساعت تا 300 عدد بسته را سریع بسته‌بندی کند. لازم است این را هم یادآوری کنیم که دلیل سرعت بالای چنین دستگاهی، مکانیکی بودن آن است.

3. دستگاه سیل رومیزی و دستی

این دو دستگاه شبیه به هم هستند اما تفاوت‌ هایی با هم دارند. در دستگاه رومیزی تمامی عملیات به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیازی به دخالت دست نیست. در ضمن نقطه قوتی که در دستگاه سیل رومیزی دیده می‌شود، قدرت بالای آن نسبت به سایر دستگاه‌ های فیلم سیل وکیوم است. این نوع دستگاه از نظر دقت، سرعت و کیفیتی که در فرآیند سیل و پرس دارد، واقعا قابل تحسین است.

در نوع دستی باید گفت این دستگاه تنها تفاوتی که با نوع رومیزی دارد این است که به صورت نیمه اتوماتیک کار می‌کند. در نتیجه از نظر قیمتی هم می‌تواند مقرون‌ به‌ صرفه باشد. به عبارت دیگر دستگاه سیل وکیوم دستی نسبت به دستگاه سیل وکیوم رومیزی، ارزان‌تر است. این نوع دستگاه با کمک دست کار می‌کند و بیشتر مناسب مکان‌هایی مانند فروشگاه‌ها است. لازم به ذکر است که کار کردن با این دستگاه اصلا کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید.

نکته مهم دیگری که درباره فیلم دستگاه سیل وکیوم دستی باید بدانید، نحوه عملکرد و سرعت آن است. این نوع دستگاه به طور کلی تا 300 درجه سانتی‌گراد می‌تواند افزایش حرارت داشته باشد و این‌که در هر دقیقه می‌تواند 100 بسته را آماده کند. بسیاری از افرادی که فروشگاه دارند، ترجیح می‌دهند که روی بسته‌بندی خود تاریخ هم درج کنند. این دستگاه قابلیت نصب تاریخ زن حرارتی دارد و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

4 ویژگی مهم فیلم سیل وکیوم

چهار ویژگی مهم این دستگاه به شرح زیر است:

  1. سرعت بالا
  2. بهداشت و عدم دخالت دست
  3. کیفیت و دقت در بسته بندی
  4. طراحی اختصاصی با توجه به نوع کاربرد

کاربرد سیل وکیوم در چه مواردی است؟

همان‌طور که در موارد ابتدایی مقاله هم اشاره کردیم، از دستگاه فیلم سیل وکیوم برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. تفاوتی هم در نوع بسته‌بندی وجود ندارد و همه نوع بسته‌بندی را می‌توان انجام داد. بسته به نوع بسته‌بندی می‌توان از دستگاه سیل وکیوم استفاده کرد. به طور خلاصه کاربرد های این دستگاه را در لیست زیر ذکر کرده‌ایم:

  • بسته‌بندی کردن مواد غذایی آماده
  • بسته‌بندی کردن ظروف سالاد
  • بسته‌بندی کردن ظروف ترشی
  • بسته‌بندی کردن ظروف ماست
  • استفاده در خط تولید کارخانه‌ ها
  • کاربرد در فروشگاه‌ها
  • کاربرد در مغازه‌ های لوازم آرایشی یا داروخانه‌ ها
  • بسته‌بندی کردن ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای

ممکن است که درباره قیمت این دستگاه سوالاتی در ذهن شما ایجاد شده باشد. به طور کلی قیمت هر دستگاه نسبت به دیگری متفاوت است. همچنین اتوماتیک بودن هم عامل مهمی است که تاثیر مستقیم روی قیمت نهایی دارد. گران‌ترین دستگاه وکیومی که وجود دارد، دستگاه القایی اتوماتیک است که از آن در تولیدی‌ هایی که بزرگ هستند یا کارخانه‌ها استفاده می‌شود. شما با توجه به نوع استفاده‌ای که دارید، می‌توانید هر یک از دستگاه‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم را استفاده کنید.

سیل وکیوم

قیمت سیل وکیوم

فروش سیل وکیوم

سیل وکیوم دستی

فیلم دستگاه سیل وکیوم